De jacht op een mtb

Ik ben ooit begonnen op een mtb’tje van Hfl 149,00. Dat stelde dus geen ene flikker voor maar ik kon bij een dergelijk prijsje heel makkelijk afscheid van dat machientje nemen in het geval het mij niet zou bevallen. Maar het beviel uiteindelijk wél en ik stapte over op “degelijkere fietsen”. Dat waren altijd tweedehands exemplaren want in het vanaf het jaar 2000 opkomende mtb land groeide een enorme keur en keus aan varianten. Het viel mij zwaar om te kiezen uit het aanbod van steeds duurder wordende exemplaren. In het jaar 2017 ging ik over tot de aanschaf van een TREK 6500 SLR, 19” inch frame, 3 bladen voor, een uitgebreide cassette achter, 26 inch wielen, SPD klikpedalen (die ik verder niet wenste te gebruiken want een ieder met dergelijke pedalen zag ik om de haverklap van de fiets af stuiteren). Ik ging er veel plezier aan beleven en reed er zelfs en aantal toertochten (van o.a. de LWC) mee. Wielerspecialist Hilco Oude Heuvel verzorgde voor mij het onderhoud en hij zorgde er voor dat ik jarenlang op probleemloze wijze mijn tochten kon volbrengen. Ik sloot mij (in 2018) zelfs aan bij de seniorenclub Young Bikers. De TREK zorgde er voor dat ik netjes bij hen in het spoor kon blijven.

Maar goed, op enig moment zag ik dat er door de collega’s overgestapt werd op steeds “modernere en eigentijdse” mountainbikes. Ik aanschouwde het met enige jaloezie. Bij mij begon de overtuiging te groeien dat ik mee moest in de vaart der volkeren. Drie bladen voor en 26 inch wielen waren absoluut niet meer van deze tijd. Bovendien begon de TREK langzaampjes wat “barstjes” te vertonen. Tweewielerspecialist Oude Heuvel is een geautoriseerde Merida dealer. Ik begon voorzichtig te informeren of hij een suggestie had om een (splinternieuwe!) mtb voor mij te regelen. Daar ging wat tijd in zitten. In de zomer van 2019 kreeg ik in de gaten dat je vanuit het Noord Hollandse Schoorl met een gehuurde Merida mtb een tocht door de duinen kon ondernemen. Ik maakte een afspraak en kreeg de beschikking over de Big Nine 2900. Die beschikte over slecht 1 voorblad en 29 (big nine) wielen. Ik raakte tijdens de rit gaandeweg onder de indruk van de prestaties van dit apparaat. Draaien, keren, schakelen, sprinten, het ging allemaal moeiteloos. Ik volbracht de rit zonder echte problemen en ik wenste (dus) een Big Nine.

Ik was er al een beetje mee begonnen, vanaf nu zette ik steeds fanatieker een deel van mijn zakgeld aan de kant. Die Big Nine zou er gaan komen, wat er ook ging gebeuren! Ik ging er van uit dat het een fluitje van een cent zou worden: gewoon een Merida mtb bestellen en kort daarna probleemloos wegrijden. Maar toen overviel ons in 2020 de COVID19 pandemie! Alles werd er niet makkelijker op. Eind 2020 kreeg ik het vooruitzicht dat mogelijk rond de Kerst een Big Nine geleverd kon worden. Door de corona belemmeringen bleek dat een illusie. Mijn zoektocht om via alternatieven aan een Merida mtb te komen bleven zonder resultaat. Fietsenwinkels waren niet meer vrijelijk te bezoeken waardoor het allemaal niet makkelijker werd. Voorraden bleken bij alle dealers tot nul te zijn gereduceerd.

Begin 2021 werd het tijd voor actie. Die TREK diende vervangen te worden. Ik had ondertussen wel genoeg bij elkaar gespaard. Zoveel zelfs dat ik kwam te twijfelen of ik niet over moest gaan naar mijn tweede passie: de aanschaf van een USA musclecar uit de jaren vanaf 1970 van de vorige eeuw. Ook leuk, maar conditioneel schoot ik daar dus niets mee op. Paasweekend 2021 ging ik op strooptocht naar die mtb. Ik maakte al om 09.00u een afspraak bij het Merida Experience Centre in Apeldoorn. Daarna ging ik bij Bike Totaal Bloemendal in Rijssen langs en tenslotte een afspraak bij Bike Vos in Losser. Samen met mijn (mtb) vriend Johan die ons transport regelde en mij van de nodige professionele adviezen ging voorzien. Ik zette de wekker om 06.15u. Als inmiddels gepensioneerde stelde ik vast dat het op dat tijdstip nog GRUWELIJK donker is. Moeizaam hijs ik mij (op de tast) in mijn dagelijkse kloffie. Mijn vrouw wil ik er niet wakker door laten worden. Ik meld mij in de binnenstad van Enschede bij Johan. Ik vroeg mij tot dan af hoe wij op de snelste wijze op de A35 westwaarts terecht zouden komen. Johan lost het in een handomdraai om, hij rijdt tenslotte. Gewoon links af, achter de oude V&D langs en via de Kuipersdijk de N35 op. Klaar, dat ik daar zelf niet op kon komen. Het schiet lekker op, wij zijn gewoon veel te vroeg. En dus maar een kopje koffie bij Tango Vundelaar aan de A1 (waar ernstig wordt verbouwd).

Wij vinden het Merida Experience Centre zonder problemen en worden door een sympathieke jongeman ontvangen. Al snel staan wij in de prachtig verzorgde hal met daarin de door mij zo zeer begeerde Big Nine Limited Edition (van € 1.349,00 voor € 1.199,00). Het is een demonstratiemodel en blijkt uiteindelijk het enige exemplaar ter wereld te zijn dat nog niet verkocht is. Nergens op voorraad, dus ook niet in Nederland. Wel mag ik een (kort) testritje maken. Ik ben onder de indruk en wil een Big Nine, klaar. Ik had stilletjes gehoopt dat het Merida Centre Apeldoorn ergens in Nederland (diep verscholen in een achteraf werkplaatsje) die door mij zo zeer gewenste Limited Edition wist te traceren. Die hoop blijkt ijdel (ik wist het wel, tegen beter in).

Wij nemen afscheid en rijden naar Bike Totaal Bloemendal in Rijssen. Daar had ik van de week met ene Martin al telefonische afspraken gemaakt om een Merida Big Nine met framemaat XL te komen bekijken. Als wij arriveren is die XL al verkocht (XL lijkt voor mij trouwens toch wat aan de grote kant). Wel staat er een net ingeruilde CUBE voor mij gereed. Die kan probleemloos voor mijn wensen aangepast worden (van € 1.000,00 voor € 800,00). Ik neem een (onmogelijke) optie want zodra ik het pand verlaat kan de Cube zomaar verkocht worden. Weg is weg, tja.

En dan de laatste optie, Johan rijdt via de A1 rechtstreeks naar Vos Bikes in Losser. Hij heeft daar totaal geen TomTom voor nodig want het stratenplan van Oost Nederland zit blijkbaar in zijn brein gegraveerd. Hij heeft innige connecties met de (buitengewoon) stoer ogende eigenaar. Die heeft in zijn ruim bemeten showroom voor € 1.200,00 een splinternieuwe grijze Sensa Merano Evo Pro mtb staan. Al snel kom ik tot de conclusie dat wij eigenlijk de route van vandaag hadden kunnen inkorten want de Sensa voldoet aan al mijn wensen. Nou ja, er zaten geen pedalen aan, maar die kreeg ik er gratis bij. Een Sensa dus, dan maar geen Merida Big Nine. Ik moet een keer beslissen:

  1. Ga ik 8(!) maanden wachten op mijn Merida Limited Edition.
  2. Kies ik voor die gebruikte Cube uit Rijssen.
  3. Of rijd ik gewoon door op mijn TREK 6500 SLR.

Ik hak de knoop door. Het wordt de Sensa. Morgenmiddag kan ik hem afgemonteerd ophalen (een fietscomputertje en een belletje kreeg ik er bij cadeau). En de zondagmorgen daarna kan ik de club Young Bikers vol trots mijn Sensa laten zien.