Na 3 jaar weer een driedaagse!

Onze 35 jarige club begon ooit met tweedaagses (o.a. Berg en Dal, Arnhem, Appelscha, Nijverdal). In 1998 stapte LWC over op driedaagses . De eerste in Limburg, vervolgens ging het via Bad Pyrmont naar Schwalefeld in het Sauerland (11 jaar), de Rhon ( 25 jarig jubileum met een vierdaagse), Gersfeld, Harz, Weserbergland, Sauerland en de Eifel. Corona zorgde voor menselijk leed en economische rampspoed. In de coronatijd waren meerdaagses van LWC onmogelijk. Het noodweer in de Eifel verwoestte het Ahrdal met als gevolg dit jaar een terugkeer naar het Sauerland.
Het kon weer, na 3 jaar eindelijk weer een driedaagse!

De meute voor Posthotel Usseln

Na aankomst in Posthotel Usseln werd er ‘s middags in verschillende groepen gestart, zowel MTB als race.  De temperatuur was goed en we hielden het droog. Na de toespraak van voorzitter Bart Dikker konden we aan het buffet. Posthotel Usseln bleek in alle opzichten prima. Een ruime fietsenstalling, prima kamers en goed van eten.
Op zaterdag waren de langere ritten. Zowel de mountainbikers als racers kwamen aan hun trekken bij de gevarieerde en uitdagende parcoursen. Een ieder kon met fietsmaten op ongeveer zijn of haar niveau op pad. Aan het begin viel er nog een korte motregenbui, maar daarna was het weer goed, al was het een frisse dag. Hans en Henk hadden mooie routes uitgezet. Pechvogels onderweg werden door Hans en Nico uit de brand geholpen. Zo’n busje onderweg is toch handig. Bovendien kon een ieder er voor eten en drinken terecht. Voor zowel de zaterdagtocht als de zondagrit waren er lunchpakketten door beide heren geregeld. Klasse! De zaterdagrit van 132 km vond ik met soms zware kilometers uitdagend. Aan tafel, bij de zitjes in het hotel en soms na een wandeling in de horeca wat verderop was het erg gezellig. Zondagmorgen was het half bewolkt en scheen de zon geregeld, perfect fietsweer. De groep waarin ik deelnam paste goed bij elkaar en was gezellig.

Reactie van een van de jonge fietsers, Jasper Haselager: “ We hebben het heel gezellig gehad. We hebben de twee racegroepen gemixed tot 1 groep met de dertigers, veertigers en een enkele vijftiger. Het was fijn om na alle ellende met corona weer met de club te fietsen. Het door de week fietsen met de club moet weer opgebouwd worden. De organisatie heeft de driedaagse goed geregeld. “

Pensionado Jos Kuijper: “ Het vervoer naar het Sauerland en de incheck bij het hotel en de kamerindeling was goed geregeld. We hadden een prachtige kamer, we keken ons de ogen uit. De vrijdagmiddagtocht van de racefietsers was goed uitgezet. Het eten was prima. Ondanks de regenbui aan het begin van de zaterdagrit heb ik gelukkig toch doorgezet, al kreeg ik het eerst erg koud. We hebben een mooie dag gehad met uitdagende klimpartijen. Dat Hans en Nico onderweg met de bus beschikbaar waren, was erg fijn. Met dit groepje was het erg gezellig.”

ATB’er Martin Overbeek: “ Op vrijdag waren we met de twee groepen samen op pad. Sigi skihutte was een pauzeplek, met een biertje en muziek erbij. Op de Ettelsberg zijn prachtige routes uitgezet. We hebben een stuk downhill gedaan. We hebben wel een 3 of 4 km afgedaald. Ook waren er mooie kombochten. Op de zaterdagrit van 70 km met 1700 m hoogteverschil kreeg Rob bij de Kahler Asten pech. Hij had zijn voortandwiel kapot gefietst. We  reden zaterdag wel met 2 groepen. Iedereen die 1 keer per week op de atb fietst, kan mee. Astrid bleek heel sterk. Dit weekend was goed voor het clubgevoel.”

Kortom: De driedaagse bleek een enorm positief gebeuren wat betreft organisatie en clubbinding! Jong en oud, MTB en race, samen in een weekend vol actie en plezier! Eindelijk, na 3 jaar weer een driedaagse!

Han Nijhof

Foto’s Vrijdag