Driedaagse 2023

De Eifel

Ons doel voor de driedaagse in 2023 is vanwege jullie positieve reacties na de driedaagse van 2019 wederom de Eifel geworden. De Eifel is goed bereikbaar en ligt op slechts enkele uren reizen van Nederland. Het gebied biedt een relatief grote afwisseling in landschappen en is al sinds mensenheugenis geliefd

Een impressie van de Driedaagse 2019

Het meest indrukwekkend zijn misschien wel de sporen die de vulkanen achterlieten. Vanaf de top van de Mäuserberg liggen de Gemündener en het Toten Maar er vredig bij. Niets wijst op de enorme ondergrondse explosies waardoor deze vulkanische meren zijn ontstaan.

Er zijn nog meer geologische sporen. Zo’n 380 miljoen jaar geleden was de Eifel geheel bedekt door warme zeeën. De koralen en andere dieren die er leefden versteenden en vormen nu de kenmerkende rotsformaties iets ten noorden van Gerolstein. Namen als Brunnenplatz of Quellpavillon verwijzen naar de vele bronnen in de omgeving, waarvan het water soms honderden jaren nodig had zich een weg te zoeken door het vulkanische gesteente.

De Bunte Kuh tussen Bad Neuenahr en Altenahr

Een mooi voorbeeld hiervan is het Ahrtal. Over een afstand van 89 km slingert de Ahr door dit dal. De bijzondere aantrekkingskracht ligt in de veelzijdigheid van het landschap: aan de Midden-Ahr komen vele kloven voor, de rotsen zijn sterk gespleten. Vooral ten noorden van de Ahr, met zijn eeuwenoude, steile wijngaarden, ruwe rotsen en hoog oprijzende bossen wordt wijnbouw bedreven. Tussen Rech en Marienthal wordt het dal heel breed om vervolgens bij een uitstekende rots, genaamd “Bunte Kuh” (Bonte Koe) weer te versmallen Vanaf Bad Neuenahr-Ahrweiler wordt het dal plotsklaps weer heel breed en gaat in de mondingsdelta bij Remagen over in een vruchtbaar weidelandschap.

Altenahr

Altenahr is een gemeente van nog geen 2000 inwoners in de Kreis Ahrweiler in de hoge Eifel in Duitsland. De wijnbouwgemeente ligt in het Ahrdal op de noordoostelijke rand van het Ahrgebergte, zo’n 35 kilometer ten zuidwesten van Bonn. De gemeente bestaat uit vier dorpjes en gehuchten: Altenahr, Altenburg, Kreuzberg en Reimerzhoven.

Gezicht op Altenahr

Het magnifieke rotslandschap waarin Altenahr ligt, de wijnbouw en de idyllische steegjes en hoekjes maakten van Altenahr al sinds lang een geliefde toeristische trekpleister.

Ons Hotel

Ons hotel is geworden Hotel Ruland in Altenahr. De datum is vastgesteld op 23 t/m 25 juni 2023 en deze kun je dus alvast in je agenda noteren.

Hotel Ruland in Altenahr

De aanmelding zal in de eerste week van januari 2023 geopend worden. We houden jullie hierover op de hoogte.

Aanmelding Driedaagse

Omdat we geruime tijd vooraf moeten reserveren en het aantal plaatsen beperkt is vragen we jullie je dan ook op te geven vóór 1 maart 2023. Na deze datum kunnen we niet meer garanderen dat je nog mee kunt. De kosten voor dit prachtige weekeinde bedragen € 125,- (hier is de bijdrage van de club al af). Hiervoor krijgt je 2 overnachtingen vol pension en lunchpakketten. Let wel, je hebt de keuze uit het meenemen van de ATB-fiets of de racefiets en dus niet beide! Uiteraard verwachten we van jullie dat je minimaal op zaterdag in je clubkleding fietst.

De groepsfoto in 2019

We vragen je ook of je in het bezit bent van een GPS. We hebben gemerkt dat er nauwelijks nog gebruik wordt gemaakt van de uitgeschreven routebeschrijvingen en steeds meer op de GPS wordt genavigeerd. We zijn dan ook van plan om de uitgeschreven routebeschrijvingen niet meer te maken.

Mocht je om een of andere reden niet op vrijdagochtend kunnen vertrekken dan kun je dit aangeven. Dan kunnen we met de indeling van de auto’s hier rekening mee houden.

Verder kun je het opmerkingenveld gebruiken voor allerlei zaken zoals met wie je samen wilt reizen of de kamer wilt delen of bij wie je in een groep wilt je fietsen.

De inschrijving is niet geheel vrijblijvend. Meld je je af na de sluitingsdatum dan is dit geen garantie voor het terugstorten van het volledige inschrijfgeld.

Er hebben zich 34 leden aangemeld.

VoornaamAchternaamWelke fietsAanmelddatum
KlaasEdelenbosrace5 januari 2024